فواید رب گوجه فرنگی

بیماری‌ها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جوامع مدرن هستند. یکی از عوامل بسیار موثر در بیماری‌ها، خوردن غذاهای ناسالم از جمله فست فودها و غذاهای پرچرب و فوری است. غذاهای ناسالم با پیامدهای خود سلامتی انسان را تهدید می‌کند و باعث بروز بیماری‌های گوناگونی از جمله حملات قلبی‌، فشار خون، چربی خون و… می‌شود. جوامع پیشرفته درصدد آن هستند که با آموزش‌های درست در مدارس و دانشگاه‌‍‌ها نسل جدید را به سمت تغییر عادت غذایی سوق دهند تا بتوانند نسلی شاداب‌تر، سالم‌تر و سرزنده‌تری را داشته باشند. یکی از این غذاهای سالم که چاشنی اصلی غذاهای ایرانیان است؛ رب گوجه فرنگی است. ما همواره در بیشتر غذاهای خود از رب گوجه فرنگی استفاده می‌کنیم؛ اما از فواید رب گوجه فرنگی اطلاعات زیادی نداریم! و حتی جالب است بدانید که فواید درمانی رب گوجه فرنگی برای افرادی که دارای بیماری‌های خاص هستند نیز بسیار حائز اهمیت است.

خواص رب گوجه فرنگی

بدن ما روزانه به انوع ویتامین‌ها و پروتئین‌ها نیازمند است و برخی از این موارد را خود بدن نمی‌تواند تهیه کند و نیازمند یک کمک بیرونی، یعنی جذب ویتامین‌ها و پروتئین‌ها از طریق غذا است. یکی از فواید رب گوجه فرنگی این است که حاوی مقدار زیادی ویتامین سی (C) است و همچنین رب گوجه فرنگی آنتی اکسیدان بسیار بالایی دارد و مقدار بسیار زیادی از آهن بدن و پتاسیم بدن شما را نیز تامین می‌کند. دارا بودن مقدار مناسبی از ویتامین B را می‌توان از عوامل بسیار مهم در خواص رب گوجه فرنگی نام برد. یکی دیگر از خاصیت رب گوجه فرنگی برای سلامتی آن است که این رب هیچ گونه چربی را درون خود نمی‌پذیرد و برای بیمارانی که مصرف چربی برای آن‌ها مضر است بسیار گزینه مناسبی است.

فواید درمانی رب گوجه فرنگی

علاوه بر اینکه می‌دانیم این رب از غذاهای ناسالم محسوب نمی‌شود و برای سلامتی مفید است، از فواید درمانی رب گوجه فرنگی نیز نباید غافل شد. بر طبق آمارهای پزشکی، سرطان پروستات سومین سرطان شایع در میان مردان محسوب می‌شود و بسیار واجب است که آقایان به پیشگیری و رعایت یک سری نکات برای جلوگیری از این نوع سرطان بپردازند و خوب است بدانید که رب گوجه یکی از بهترین غذاها برای پیشگیری از این سرطان است. از دیگر فواید درمانی رب گوجه فرنگی می‌توان به کاهش سکته مغزی اشاره کرد. همان طور که می‌دانید سکته مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون در بخشی از مغز از بین می‌رود و سلول‌های مغزی نمی‌توانند مواد مورد نیاز خود را از خون دریافت کنند. از فواید رب گوجه فرنگی این است که به دلیل داشتن مقدار زیادی لیکوپن از نرسیدن مواد غذایی به مغز جلوگیری می‌کند.

فواید رب گوجه فرنگی و علی الخصوص فواید درمانی رب گوجه فرنگی بسیار زیاد است که یکی دیگر از آن‎ها بسیار مناسب کسانی است که مشکلات گوارشی دارند. رب گوجه فرنگی به دلیل اینکه حاوی پروبوتیک‌ها و آنتی اکسیدان است؛ بسیار برای روده سودمند است و باعث افزایش تعداد باکتری‌های مفید در سطح روده می‌شود که به فعالیت روده بسیار کمک می‌کند.

رب گوجه فرنگی عامل سرزندگی

جالب است بدانید که رب گوجه فرنگی برای افرادی که همیشه به سلامت پوست و شادابی آن اهمیت می‌دهند، بسیار گزینه مناسبی است و این خواص رب گوجه فرنگی برای خانم‌ها اهمیت والایی دارد. رب گوجه فرنگی با جذب اکسیژن باعث جلوگیری از پیری زودرس می‌شود و به طور کلی هر چه پوست شما اکسیژن بیشتری دریافت کند؛ جوان‌تر می‌ماند و شما می‌توانید با مصرف رب گوجه فرنگی از هزینه‌های بالای اکسیژن درمانی برای شادابی پوست صرفه نظر کنید.

یکی دیگر از خواص رب گوجه فرنگی این است که مانند ضد آفتاب عمل می‌کند و باعث می‌شود که پوست در برابر اشعه آفتاب مقاوم‌تر شود و همه این موارد به جوان سازی و جوان ماندن پوست کمک می‌کند و همچنین در صافی و شفافی پوست بسیار موثر است به همین جهت متخصصان پوست و تغذیه معمولا بیماران خود را به خوردن رب گوجه فرنگی سوق می‌دهند. به دلیل دارا بودن مقدار مناسبی از ویتامین‌های C، B و E منافذ پوست توسط رب گوجه فرنگی بسته می‌شود و تاثیر بسیار زیادی در زیبایی ظاهری شما خواهد داشت.

رب گوجه و جلوگیری از بیماری‌های قلبی

احتمالا تا به حال زیاد شنیده‌اید که یکی از خاصیت رب گوجه فرنگی برای سلامتی، جلوگیری از لخته شدن خون است. به طور کلی لخته شدن خون چیز مضری نیست و هنگام آسیب دیدگی رخ می‌دهد؛ اما گاهی اوقات پیش می‌آید که لخته خون عوارضی دارد که بسیار برای بدن خطرناک است. خاصیت رب گوجه فرنگی برای سلامتی این است که با داشتن مایع مخاطی و دانه‌هایی که درون آن قرار دارد، می‌تواند لخته خون موجود در قلب را از بین ببرد یا مانع بوجود آمدن آن گردد و شما را از شر بیماری‌های قلبی نجات دهد.

کودکان در معرض انواع زیادی از بیماری‌ها هستند و باید برای تقویت سیستم ایمنی آن‌ها اقدمات زیادی انجام داد. یکی از ساده‌ترین راه‌ها خوردن غذاهای سالم است. خاصیت رب گوجه فرنگی برای سلامتی کودکان نیز موثر است؛ اما باید توجه داشته باشید که سن شروع خوردن گوجه فرنگی برای کودک بعد از سن ۸ ماهگی است.

 طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی

حال که با فواید رب گوجه فرنگی آشنا شدید؛ خوب است که روش تهیه آن را بیاموزیم تا بتوانیم ربی دلپذیر و لذیذی تهیه کنیم و در غذاهای خود استفاده کنیم.

مواد لازم:

  • گوجه فرنگی
  • روغن مایع
  • نمک
  • آب

در وهله اول باید در خرید گوجه فرنگی دقت کنیم که گوجه‌ها نارس باشند. سپس گوجه‌ها را به دقت شست و شو دهید و به ۴ قطعه بزرگ تقسیم بندی کنید. در مرحله بعدی باید قابلمه‌ای با اندازه مناسب را روی گاز و در حرارت بسیار بالا قرار دهید و گوجه‌ها را درون قابلمه بیاندازید. در طول پختن شدن گوجه‌ها باید مراقب باشید که گوجه‌ها نباید به کف قابلمه بچسبند. در کل مدت زمان بسیار مشخصی برای اینکه چه مدت گوجه‌ها در قابلمه و روی حرارت باشند، وجود ندارد. ملاک خاموش کردن گوجه‌ها خارج شدن آب گوجه و سهولت جدا شدن پوست آن است.

پس از پخته شدن گوجه‌ها و نرم شدن آنها، نوبت به رد کردن گوجه‌ها از صافی است. این کار بدین گونه انجام می‌شود که شما باید گوجه‌ها را درون صافی با سوراخ‌های ریز قرار دهید و به خوبی آن‌ها را درون صافی له کنید. برای احتیاط چندین بار این کار را تکرار کنید و به خوبی گوجه‌ها را بفشارید! مهم‌ترین نکته که لازم است در انجام این کار از آن مطلع شوید، آن است که نباید پوست یا دانه‌های گوجه وارد ظرف زیرین شما بشود و هنگامی که گوجه‌ها را له می‌کنید فقط باید آب گوجه و به عبارتی گوشته گوجه درون ظرف ریخته شود. اگر در این مرحله سهل انگاری کنید، باعث می‌شود رب شما زودتر از حد معمول کپک بزند و دیگر قابل استفاده نباشد.

پس از انجام مراحل بالا، نوبت به حرارت دادن مواد درون ظرف می‌رسد. آب گوجه را روی حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا گوجه شما غلظت لازم را بیابد. پس از آنکه رب غلیظ شد، نمک را به آن اضافه کنید و به صورت مداوم بهم بزنید تا رب گوجه شما ته نگیرد. در غیر این صورت و با سوخته شدن رب گوجه، طمع آن عوض می‌شود و دیگر قابل مصرف نمی‌باشد. پس از کمی هم زدن روغن مایع خود را نیز اضافه کنید و باز هم به صورت یکسره و مداوم مواد خود را هم بزنید. بعد از آماده شدن رب گوجه، آن را از روی حرارت بردارید و اجازه بدهید به دمای محیط برسد و کمی خنک شود و در مرحله آخر، رب گوجه فرنگی خود را در ظرف‌های مورد نظر خود دسته بندی کنید و در فریزر یا یخچال نگه‌داری نمایید.

نتیجه گیری

مصرف غذاهای سالم و خانگی می‎‌تواند ما را از شر بیماری‌های گوناگون نجات دهد. تحقیقات نشان داده است که در سال ۲۰۲۰  ، حدود ۵۷ درصد بیماری‌ها ناشی از غذای ناسالم مردم بوده است و بهتر است که در دنیای مدرن امروزی به سلامت جسم خود اهمیت بیشتری بدهیم. ما در این مقاله به معرفی یکی از غذاهای پرکاربرد سالم در سفره خانواده‌های ایرانی پرداختیم و فواید رب گوجه فرنگی و روش تهیه آن را بیان کردیم تا بتوانیم از بیماری‌های احتمالی ناشی از تغذیه نامناسب جلوگیری نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *